In prezent, designerii de autoturisme noi se afla sub o continua
presiune de a tine greutatea autovehiculului cat mai mica pentru un
consum de combustibil mai redus. Astfel, greutatea unui rezervor
standard (legata direct de grosimea materialului din care este produs)
trebuie sa fie cat mai mica posibil. In concluzie, rezervoarele pentru
combustibil sunt realizate din cele mai subtiri materiale admise, cu
conditia sa-si pastreze forma cand sunt umplute cu benzina sau motorina.
De exemplu, un rezervor de benzina de 90l- trebuie sa permita umplerea cu 64,8l.
In mers, rezervorul trebuie sa fie suficient de rezistent incat sa permita incarcare maxima cu lichid in 2 situatii:
a) cand masina se opreste brusc, combustibilul continua miscarea in
directia originala de mers, punand presiune pe peretii rezervorului prin
lovire;
b) in cazul unui accident extern, atunci cand vehiculul intra in
coliziune cu alt obiect, acest impact poate deforma rezervorul.
Rezervorul trebuie sa reziste la aceasta deformare sau sa absoarba
energia prin incretire, altfel se poate sparge ca un balon plin cu apa.
Unul dintre motivele pentru care Jaguar XJ6 3 a fost ultimul din
serie, este ca avea rezervoare duble montate in aripile din spate iar
Guvernul SUA a decis ca acest lucru prezinta un risc inacceptabil de
mare pe drumurile publice. Un posibil impact din spate ar fi putut
rezulta intr-o catastrofa.
Ce se intampla cu un rezervor GPL?
Un rezervor GPL este prin natura sa diferit fata de rezervorul
pe benzina sau motorina deoarece retine combustibil sub presiune. Acest
lucru inseamna ca trebuie sa fie realizat dintr-un material mai gros si
mult mai rezistent decat rezervoarele traditionale, in speta din tabla
sudata din otel de 3,5 mm.Un rezervor GPL este proiectat sa
retina combustibil la o presiune de aproximativ 75 bari (47 kg pe cm
patrat) dar inainte de a obtine aprobare de a rula pe drum, trebuie sa
fie testat sa reziste la o presiune interna de 48 bari.
De retinut: toate rezervoarele GPL sunt testate riguros, in
conformitate cu normele europene, pe cand rezervoarele de benzina sunt
testate mai superficial.
Un rezervor GPL este mult mai rezistent decat un rezervor
traditional si este mult mai capabil sa sustina deviatii de presiune de
la sine (sa spunem din cauza dilatarii continutului la cresterea
temperaturii) sau la un impact extern (accident).
In caz de accident, un rezervor GPL plin nu isi va schimba structura, nu va exploda si nici nu va varsa continutul.
Ce se intampla daca conductele de GPL sunt afectate in caz de accident?
In sistemele pe benzina sau Diesel (in mod special ultimele modele si autovehicule pe injectie directa), alimentarea cu GPL
este intrerupta in momentul impactului. Rezervorul se deformeaza, nu se
sparge, scaparile de gaz nefiind posibile datorita celor 2 sisteme de
gaz aflate pe multivalva (electrica si mecanica) care opresc fluxul de
gaz cand motorul este oprit sau se opreste din orice motiv.
Risc de explozie al rezervorului GPL?
O instalatie GPL este mult mai sigura prin faptul ca nu
exista scurgeri de combustibil. Temperatura de aprindere a rezervorului
GPL este mai mare fata de benzina- tabelul demonstreaza acest lucru.
Multivalva joaca un rol important in umplerea rezervoarelor GPL pana la
80% din capacitate, astfel incat gazul sa aiba loc sa se dilate in caz
de temperaturi ridicate, in anotimpul verii.
Concluzii
Luand in considerare toti factorii de mai sus, o instalatie GPL este mult mai sigura decat un sistem pe benzina sau motorina.
Componentele instalatiei GPL sunt certificate la nivel european si omologate RAR.
Instalatiile GPL au sisteme speciale pentru a asigura siguranta in exploatare dar si in cazul producerii unui accident rutier.